Forside Mat & Oppskrifter Trening Slanking & Blogg Ukesrapporter 2012 Ukesrapporter 2011 Min Metode

Kategori: Gjesteblogg

Snart utvelgelse av deltagere!

Publisert: 18.01.2012 @ 16:59 Kategori: Gjesteblogg Kommentarer: 6

Nå er dere spente vel!

Skal ta meg tid til å lese gjennom de flotte påmeldingene deres til 5 Ukers Challange og
sette opp skjema til å registrere ukesrapportene!

Jeg lurer virkelig på hvordan jeg skal velge ut kun 5! Jeg har valgt ut 2 på forhånd som
jeg kjenner, en av de er min vakre treningspartner Christina Feen! Og JEG skal slenge
meg på selv! (Som ekstra) Etter at jeg har gått opp 2,5 kg de siste to mnd og det ikke
føles ut som muskler ... *kremt*

Men først:
Body Pump time på LilleSpenst! 
 

Ha en fin kveld - dere får høre fra meg i kveld også! :D

 




Vil du gjesteblogge?

Publisert: 11.10.2011 @ 23:21 Kategori: Gjesteblogg Kommentarer: 5

Jeg er så facinert over alle slankebloggene som finnes, og noen har man fått mer kontakt med enn andre,
det blir på en måte et lite eget community 
 Et lite motiverende støtteapparat, og jeg setter pris på dere! 

Regler:
- Vi gir hverandre 3 spørsmål pr. mail, og svar kommer også pr. mail.
- Bilde(r) er et must, av valgfritt motiv.
- Vi setter opp matrialet vi har fått på mail begge to - i et inlegg i vår egen blogg.

Kriterier:
- At du selv har en slankeblogg, og er / har vært en aktiv slanker.

Det vil si at vi begge gjesteblogger i hverandres blogg. Genialt? Begge har muligheten
til å trekke nye søte lesere, om samme tema ♥ 

Send meg forespørsel på mail på slankmegflat@hotmail.no 

Bilde lånt av writemoms.blogspot.com

 


Mitt kamera! Og dagenderpå..

Publisert: 17.09.2011 @ 14:46 Kategori: Gjesteblogg Kommentarer: 2

Oioi. Var på fest og ute på byen i natt, er skikkelig sliten og dårlig! Planen var å trene i dag, men formen sier noe heelt annet! Man har jo tross alt ikke så mye treningseffekt dagen derpå. Alkohol ødelegger mye trening. :/
Når jeg starter på nytt treningsprogram/opplegg neste gang (ikke til uka - men neste) så må jeg kutte ned på
festingen min, hvertfall halvere. Det blir uvandt for frk. Helene! Men blir bra :)

Hoppet på vekta i går tielig og i dag tidlig - OVER en KILO i vanntap. Sykt!
Fått i meg 2 flasker vann og nesten en liter tomatsuppe nå. :) Ikke veldig sunt, men coop tomatsuppen
inneholder bare 25kcal pr. dl. Det er gladsak for late dager.

Farget håret nesten sort igjen igår, ble kjempebra. Bilde kommer, men akkurat nå ser jeg ut som jeg bare ekstremt fyllesyk! Og det ER jeg. Ehh. Disse bildene er fra torsdag.



      
 
Vis galleri
    Kameraet mitt, SONY a290
    Tidenes aller aller beste julegave! Lite, kompakt, rimelig og superbra nybegynnerkamera.
    Takk PM & mamma, dere er de beste, hatt masse glede med dette!
    Til jul ønsker jeg meg fotokurs! ;D



Hva er forskjellen på lavkalori og lavkarbo? Og hva er ketose?

Publisert: 14.07.2011 @ 21:41 Kategori: Gjesteblogg Kommentarer: 12

Vet du forskjellen på disse? Jeg er ikke på lavkarbodiett, men lavKALORIdiett. Valget falt for det fordi jeg er en x-Grete Roede'r, og vet at jeg kan mette megselv ganske godt på lavkalori, fordi man kan i utgangspungtet spise det meste, og for alt jeg vet så er det ikke like "strengt" som lavkarbo. Jeg teller kalorier. De som er på lavkarbodiett teller karbohydrater. Jeg er muligens en blanding, i og med at jeg spiser minstmulig hvitt mel, brød, sukker og poteter. Men aner ikke om jeg er i ketose, helt sikkert ikke siden jeg har så lavt kaloriinntak. Noen som vet?

Jeg skal forklare nermere forskjellene på disse: 

Lavkarbo
Det finnes etterhvert flere forskjellige lavkarbo dietter som i større eller mindre grad avviker fra hverandre. Til felles har de dog kjernefilosofien om at redusert inntak av karbohydrater gjør at du tar av overskuddet av fett fra kroppen for å dekke kroppens energibehov, og på den måten går ned i vekt. Eksempler på lavkarbo dietter er Atkins, South Beach Dietten, Ketolysekuren og diett filosofien til Dr. Fedon Lindberg.

De forskjellige diettene har litt ulik fremgangsmåte, og det er ikke sikkert at en som passer for andre nødvendigvis vil passe for deg. Noen er tøffere å følge enn andre, og du bør forsikre deg om at du vil klare å fullføre dietten i forkant. Dersom du er usikker på om du klarer å følge diett planen bør du kanskje velge en litt 'snillere' variant. Det viktigste er at du velger å følge en diett som er komfortabel med, for det er ltt å miste motivasjonen om du går for hardt ut. 

Hva er karbohydrater? 

Karbohydrater er ett eller flere molekyler satt sammen av atomene karbon, hydrogen og oksygen. Vi deler karbohydratene grovt inn i tre grupper. Monosakkarider er den enkleste formen der det bare er ett molekyl. De mest kjente er glukose, fruktose og galaktose.




Ketose
Kroppen kan gå i ketose under en lavkarbodiett. Mange blir forvirret over terminologien "ketose". Kanskje har du lest at det er "farlig" for kroppen? Det kan høres unormalt ut at kroppen er i ketose, men ikke bekymre deg. Det betyr helt enkelt at kroppen bruker fett for sitt energibehov. Ketoner, eller keton legemer, er molekyler som oppstår under fettforbrenningen. Enten det er fett fra maten du akkurat spiste, eller fett du har lagret rundt livet, vil det å få kroppen i ketose sørge for at det forbrennes og omgjøres til energi istedet for å bli lagret. Ketoner er kun et biprodukt av denne naturlige prosessen i kroppen.

 
Lavkalori 
Helt enkelt å innta færre kalorier enn det man forbruker. En gjennomsnittskvinne forbruker rundt 2000 kcal per dag. Inntar du færre kalorier enn du forbruker vil du gå ned i vekt. Her kan du spise stort sett det du vil, bortsett fra veldig fete varer og sukker. Man skal variere kosten, man spiser mat med veldig lavt kaloriinnhold, men også noen ganger mat som er "middels". Kalorier er ganske lett å telle, og om du ikke vil telle og regne, så er det mange steder på nett som gjør det for deg. Her kan du ha et veldig variert kosthold, og er du matvrak som meg så trenger du ikke å gå rundt sulten :) -17kg på litt over 5 og en halv mnd uten å sulte noe er jo ganske luksusslanking? :)

Hva er en kalori? Rent definisjonsmessig så er selvfølgelig en kalori en kalori. En kalori er enheten for energi. Menneskekroppen får i seg og bruker store mengder energi, og dermed bruker vi benevnelsen kilokalori (kcal) som er 1000 kalorier. 1 kcal tilsvarer energien det kreves å varme opp 1 L vann 1 grad.. Ehh.


Fortsatt forvirra? Det er ikke så lett å forklare det så kort egentlig. Vil gjerne gå inn på vitaminer, proteiner og GI også, alt henger på en måte litt sammen med tanke på helsen, men da blir det et litt tungt innlegg. Vil du se nærmere på sakene, så har jeg noen par fine linker til deg her:
Er kalori en kalori? 
Lavkalori eller lavkarbo? 
Generelt om kosthold
GI




Har du noe å legge til her? Kommenter gjerne! Vil lære mer :) 

Hva foretrekker du? Lavkarbo eller lavkalori diett?



 

 


Matvrak!

Publisert: 04.07.2011 @ 20:40 Kategori: Gjesteblogg Kommentarer: 4

Jeg skrev som sakt på torsdag.. "Ikkeno mer tull".. Men jeg har jo vært en ordentlig tullejente i helga.. På fredag starta dagen som vanlig bra med Nokafrokost og bra lunch.. Meen. Jeg klarte ikke holde det ut dagen. Ei venninde kom med 6 øller til oss hver, og vi gikk på butikken og kjøpte oss middag, popcorn, nachochips, guacamole og salsa. Spiste oss ihjel, hadde null bremser.. Så en liten tur, skulle ta kun èn øl, men møtte hyggelige kjentfolk, så det ble jo strawberry daquri, mer øl, drinker, peach daquri - stappfulle av sukker.. Lørdagen var jo grei matmessig, men gikk 2 flaske bobler da og.. 

Må tydligvis registrere inntaket mitt igjen, for nå føler jeg at jeg sklir litt ut, det giffer jeg ikke når jeg kun har ca 1,5kg igjen.. Så jeg har nok rett med meg selv at jeg må ta et hold vekten kurs, ja.. NEKTER å rase opp igjen. Been there done that, det er TAP. 


Fjellørret på grillen i dag! Ekstralett rømme, salat og agurksalat, nammis!


Fredagslunchen :) 


Fredagsmiddag - den første.. Kyllingsuppe med pasta.
Middag 2= kyllingkjøttboller, fiberrik pastaskruer og pastasaus.

Nå skal jeg og Taj ut å jogge! Ha en strålende kveld!






Gjesteblogger Cath!

Publisert: 30.03.2011 @ 22:04 Kategori: Gjesteblogg Kommentarer: 7

Slank Meg Flat sier: Jeg er så heldig å ha fått slankeblogger Cath til å gjesteblogge her. For et fantastisk kvinnemenneske! :D Husk å besøk bloggen hennes himlamasseforskjellig.blogg.no <3

Kos deg med henne: 


1: Hva er din metode for å gå ned i vekt?

Først å fremst bruker jeg NOKA Dietten :) Jeg spiser Noka så og si 3ganger om dagen :D Og det fungerer HELT fantastisk for meg! Jeg spiser ett NOKA måltid til frokost, lunsj og kvelds, og blir alltid mett! Til middag spiser jeg ett sunt måltid med mye salat, grønnsaker og kylling. Jeg halverer porsjonene (i forhold til før), og er alltid mett etter middagen! Jeg drikker MYE vann, selv om jeg da løper på do ofte, så er jeg så å si mett hele dagen mellom måltidene.

Jeg er ikke redd for at jeg skal gå opp en hel masse når jeg er ferdig på NOKA fordi jeg hele tiden blir flinkere og flinkere til å beregne nok mat, og lager good og sunn mat hele dagen. Av og til bytter jeg ut ett nokamåltid med f.eks knekkebrød med magert pålegg, leverpostei osv, men tenker alltid på å holde meg under 250kcal. Godteri, chips, kaker og brus har jeg for det meste holdt meg borte fra. Vi har aldri det i hus, utenom minimale mengder på lørdagen! Om jeg ser at vekta ikke går ned, kutter jeg ut all godis også på lørdagen! Jeg har til nå spist litt kake når det er bursdag, men det er heldigvis sjeldent, og jeg prøver å unngå det rett og slett.

Alkohol i helgene har det også blitt. OM jeg måtte ha sluttet på NOKA pga fristelsene hadde jeg nok gjort det for lenge siden :) Men med NOKA kan en skeie ut en dag og være back in track dagen etter :) No worries :D




2: Hvordan er en typisk slanke-uke for deg?
Den ideelle uken og hvordan uken faktisk er, er veeeldig forskjellig!! Og mine uker er SÅÅ forskjellige matmessig, at jeg må ta en og en dag av gangen!

F.eks Mandag da var jeg på kurs i Stavanger: 
Frokost:  Noka sjokoladeshake
Mellommåltid: Svele med brunost fra båten (med eggeskall i?æsj)
Lunsj: Fantastisk god hotell lunsj, mye salat med kylling, brød og aioli, poteter og hvit fisk med bacon :)
Desert: Bakte epler med bær og vaniljekaramel- fantastisk godt
Middag; Burger King (NAAHAAAM)
Mange kalorier.. men jeg tenker litt sånn - hvor ofte er jeg i Stavanger på hotell da?!?

Men dagen i dag onsdag:
Frokost: Noka Sjokoladeshake
Lunsj: Noka sjokoladebar
Middag: Bakt potet med litt mager bacon, kesam, kryddersmør, salat og en liten biffbit.
Kvelds: Noka sjokolade og vaniljeshake

Det er den nederste som HELDIGVIS er mest vanlig iløpet av en uke..Men av og til kan man ikke unngå de fristende tingene!! Trening i løpet av uken går veldig opp og ned! 30day shred er jo den beste og mest effektive treningen for meg, men etter 3uker på den fikk jeg sykt vont i ryggen, og tok det chill i en uke! En uke ble til nesten 2mnd! Vi har tatt situps om kveldene, gått turer og jogget TO ganger nå i mars..men har vært VELDIG slappe og giddeløse!! Håper treningsånden kommer over meg og rister meg i nakken..for dette går ikke lengre! Ryggen (har hatt prolaps/skiveutglidning) er bedre nå enn i fjor på denne tiden - og det må absolutt utnyttes!
Sola er her og det er lyst lengre.. så jeg må jo bare begynne å trene skikkelig igjen!! Motivasjon mottas med takk :p








3: Hvor henter du inspirasjon og motivasjon?

Sammen med NOKA dietten følger det MYE motivasjon. De sier at om du følger Noka 3-4ganger om dagen, spiser ett måltid under 450kcal, holder deg unna godteri, snacks, brus osv OG alkohol vil du gå ned 1 kg i uken.

Det som gir mest motivasjon for meg er nettopp vektnedgang!! En mnd før jul drakk jeg sykt mye vann om dagen og gikk ned 4kg!! Jeg gikk ned 4kg bare ved å trene 30day shred..og det vistes godt på målebåndet!!
Så kom nokaen og har gått ned 8kg med den på ca 6uker..så til sammen siden 3.januar har jeg gått ned 12kg og deeeet motiverer. jeg har også ting jeg skal på f.eks i bryllup om ca 18dager, Bulgaria i Mai, Tyrkia i august osv! Så jeg har satt meg opp mål, som jeg gjerne vil klare!! Ellers har jeg en fantastisk mann som er med på å tenke og lage sunne vaner og mat! Han har også gått ned en god del, men uten NOKA!

Min tankegang ang. trening er  -Det er bedre å gjøre noe enn ingenting!!



Med mat tenker vi sunn, næringsrik, ren, enkel mat! Lite kalorier, da med mye salat og grønnsaker!! Drikke mye vann tenk sunt og det viktigste er å ha kontrollen over hva du putter i munnen!!

Be coool - Stay in schoool ;)

 

Cath


Vil du gjesteblogge?

Publisert: 24.03.2011 @ 17:19 Kategori: Gjesteblogg Kommentarer: 4

Jeg er så facinert over alle slankebloggene som finnes, og noen har man fått mer kontakt med enn andre, det blir på en måte et lite eget community <3 Et lite motiverende støtteapparat, og jeg setter pris på mange av dere! 

Så jeg vil starte et nytt konsept her i min blogg som får sin egen katogori: Gjesteblogging!
Dette er jo ikke no nyopfinning, men har en liten vri:

Regler:
- Vi gir hverandre 3 spørsmål pr. mail, og svar kommer også pr. mail.
- Bilde(r) er et must, av valgfritt motiv.
- Vi setter opp matrialet vi har fått begge to i et inlegg i vår egen blogg.

Kriterier:
- At du selv har en slankeblogg, og er / har vært en aktiv slanker.

Det vil si at vi begge gjesteblogger i hverandres blogg. Genialt? Begge har muligheten til å trekke nye søte lesere, om samme tema ♥ 

Send meg forespørsel på mail på slankmegflat@hotmail.no 

Bilde lånt av writemoms.blogspot.com

Er du interresert? :)






hits